Rødbedesalat | Med ingefærdressing

Rødbedesalat | Glad og mættende salat

Rødbedesalat med ingefærdressing er sød, let krydret og mættende på den gode måde. Salaten er rig på fibre og protein og både rødbede, valnød og ingefær bidrager med sine antiinflammatoriske egenskaber. Rødbedesalaten egner sig både som hovedmåltid og tilbehør… og så er den vegansk!

vegansk opskrift 30 minca. 30 min.

Ingredienser

2 mellemstore rødbeder
1 dl ukogte belugalinser (alternativt kan bruges speltkerner eller quinoa)
1 god håndfuld grønne bønner (kan erstattes med edamamebønner)
1 lille håndfuld valnødder*
Evt. tørrede kokostern/ristet revet kokos
Ingefærdressing

Fremgangsmåde

Start med at skylle og koge belugalinserne, 1 dl til 2 dl vand i ca. 20-25 min. Hvis du bruger frosne bønner, kan du hælde kogende vand over dem, så de tør. Lad dem ligge i vandet et par minutter. Blend rødbederne i en minihakker eller riv dem på et rivejern (jeg bruger altid min minihakker, fordi det går hurtigt og mindsker rødbedestrint på både tøj og køkkenvægge 😉 ). Hak valnødderne groft. Bland nu det hele sammen i en skål, top evt. med tørrede kokostern/ristet revet kokos og hæld ingefærdressing ud over salaten.

Rødbedesalat med grønne bønner, belugalinser og ingefærdressing, toppet med valnødder, tørret kokos og tørrede granatæblekerner
Rødbede godt for: Røbede har antiinflammatoriske egenskaber og er en god kilde til A-vitamin og kalium. *Valnødder godt for: Valnødder er rig på kobber, magnesium samt umættede fedtsyrer, da fedtstofferne i valnødder består af hele 86% umættede fedtsyrer. Vær derfor ikke bange for at toppe din rødbedesalt med de lækre valnødder, på trods af, at de har et højt indhold af kalorier. Valnødder er nemlig fyldt med sunde stoffer, bl.a. omega-3-fedtsyrer. Omega-3-fedtsyrer er med til at hæmme inflammationer i kroppen og ja, som man siger den ligner… hjernen… Så kan valnødderne, gennem omega-3-fedtsyrerne, opbygge friske hjerneceller. Valnødder indeholder også kostfibre, samt et af naturens kraftigste antioxidanter, E-vitamin, der bidrager til et styrket immunforsvar.

Rødbedesalat med grønne bønner, belugalinser og ingefærdressing, toppet med valnødder, tørret kokos og tørrede granatæbler

Rigtig god rødbede-appetit! 🙂

Er du på jagt efter flere opskrifter med den sunde rødbede? Prøv også vores havregrød med rødbede eller veganske rødbedesuppe med peberrodscreme.


Kilder:
Fortin, 2000: Madvarer fra A-Z.
Kreutzer & Larsen, 2015: Antiinflammatorisk kost.

One Reply to “Rødbedesalat | Med ingefærdressing”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *